فروشگاه‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور

جهان در حال تغییر است. تغییری که صفر و یک‌ها زیربنای آن شده‌اند. بسیاری از شغل‌ها تغییریافته‌اند، بسیاری از بین رفتند و بسیاری دیگر به وجود آمدند. این تغییرات ما را به فکر وامی‌دارد که انسان در پی ایجاد راحتی و آسایش برای خویش و استفاده بهینه از زمانی است که تحت عنوان عمر در دنیا سپری می‌کند.

امروزه مردم از کارهای تکراری و زندگی روزمره زود خسته می‌شوند، برای مثال کمتر می‌توانند از یک نوع محصول خاص برای مدت طولانی استفاده کنند و شرکت‌ها مجبورند دائماً با تحقیقات و توسعه، تنوع در محصولاتشان ایجاد کنند تا بتوانند مشتریان را راضی نگهدارند. چهره بسیاری از شغل‌ها تغییریافته و از حالت سنتی به حالت دیجیتال درآمده و دسترسی و سرعت انجام آن بالا رفته است. در این میان، صنعت فروش مواد غذایی هنوز با سبک سنتی در کشورمان جلو می‌رود و بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های مواد غذایی در حال ترک و یا سوییچ به سمت مشاغل دیگرند و تنها علت آن خستگی مفرط و اسارتی است که در این شغل برایشان ایجاد می‌شود. درحالی‌که درآمد حاصل از آن مناسب است و جزء چهار صنعت پردرآمد کشور محسوب می‌شود.

مسأله: در مصاحبه‌ای که از تعدادی صاحبان فروشگاه‌های مواد غذایی به عمل آمد ما را به این نتیجه می‌رساند که همه آن‌ها از تمام‌وقت بودن کار و نداشتن زمان کافی برای تفریح و رفتن به مسافرت و … شاکی‌اند. درحالی‌که این شغل جزء نیازهای اساسی مردم است و شاید لازم باشد در ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعال باشد، در اصطلاح عامیانه تا هستی کار هست و تا هستی مشتری هم هست و درواقع این ساعت کار طولانی از توان صاحبان این مشاغل خارج است. از طرفی با افزایش روزانه هزینه‌ها و اجاره مکان‌های تجاری و دستمزد نیروی کار این امکان را هم برای صاحبان این مشاغل از بین می‌برد که بتوانند با استخدام نیروی کار بیشتر زمانی را برای استراحت و رسیدگی به امورات دیگری که باعث ارتقاء سطح زندگی‌شان می‌شود بگذارند.

سؤال: برای حل مشکل صاحبان فروشگاه‌های مواد غذایی ازیک‌طرف و از طرفی دیگر برآورده کردن نیاز خرید مشتریان چه باید کرد؟

راهکار: می‌توان از دنیای دیجیتال برای ایجاد ارتباط بین این دو گروه استفاده کرد. هرچند تاکنون بسیاری از افراد بسیاری از سایت‌های فروش مواد غذایی و تحویل درب منزل را راه‌اندازی کرده‌اند اما به دلیل عدم تداوم و عدم خلاقیت با شکست مواجه شدند و ما هنوز در جامعه با این معضل مواجهیم و هنوز خرید دیجیتال به‌عنوان یک فرهنگ ثابت‌شده درنیامده است. شاید هم علت عدم اطمینان به خریدهای اینترنتی همین سرویس‌های نامنظم و نامتداول سایت‌ها باشد.

مسأله دوم: در ابتدا مطرح کردیم که مشتریان تنوع طلبند و مطمئناً از اینکه دائماً از طریق سایت الکترونیکی سفارش خود را ثبت کنند و بعد از چند دقیقه انتظار پیک سفارششان را به دستشان برساند خسته می‌شوند اکثر مشتریان تمایل دارند کالایی را که می‌خواهند خریداری نمایند لمس کنند، استفاده از قوه بینایی و لامسه احساس خرید را برای مشتریان لذت‌بخش‌تر می‌کند (کتاب بازاریابی عصبی، ژان بقوسیان) پس چه کنیم که با استفاده از دنیای دیجیتال احساس لذت از خرید برای مشتریان پررنگ‌تر جلوه کند؟

راهکار: فروشگاه مکانیزه‌ای را تصور کنید که همه کالاها بسته‌بندی‌شده روی قفسه‌ها چیده شده و در کنار هر قفسه سیستم الکترونیکی قرار دارد که با قرار دادن کارت عابر بانک بر روی آن مبلغ کالا را کم می‌کند. این فروشگاه هیچ فروشنده حاضر و تمام‌وقتی ندارد.

حال در نظر بگیرید که شما در مسیر رسیدن به محل کارتان به خاطر می‌آورید که همسرتان لیست خریدی به شما داده بود تا وسایل موردنیازش را یکی دو ساعت بعد به او برسانید اما شما امروز جلسه مهمی دارید و امکان خرید و به دست او رساندن برایتان مقدور نیست.

این فروشگاه مکانیزه در تمام سطح شهر از طریق سایت اینترنتی قابل‌دسترس است و مأمور تحویل محصولات، سفارش شمارا به همسرتان می‌رساند.

حالا در نظر بگیرید اینترنت همراه شما تمام‌شده و قادر به سفارش از طریق اینترنت نیستید. در این حالت فروشگاه مکانیزه ما در تمام سطح شهر صفحات لمسی و الکترونیکی نصب‌کرده تا شما بتوانید با یک توقف کوتاه سفارش خود را ثبت و مأمور تحویل آن را به درب منزل شما برساند.

یک دست بی‌صداست. خوب حالا یک ایده خوب برای حل معضل خریدار و فروشنده داریم؛ اما آیا صاحب یک فروشگاه مواد غذایی کوچک سرمایه لازم برای اجرایی کردن چنین امکانات و شرایطی را دارد تا مشتریان خود را راضی نگه دارد؟

متأسفانه خیر؛ زیرا هزینه ساخت چنین سیستمی در کشورمان برای یک نمونه کار بالاست اما بعد از اجرایی کردن آن شاید در مدت‌زمان خیلی کوتاه تمامی سرمایه‌گذاری با موفقیت و سود بسیار زیاد بازگردد؛ اما اینکه صاحبان فروشگاه‌های مواد غذایی کوچک قادر به سفارش ساخت چنین سیستمی نیستند؛ بنابراین فکر خلاق ما را به این‌سو راهنمایی می‌کند که با تولید تعداد بیشتری از این نوع سیستم و راه‌اندازی آن برای تعداد بیشتری از صاحبان فروشگاه‌های مواد غذایی هزینه ساخت آن را کاهش داده ، هم به تولید و اقتصاد ملی کمک می‌شود و هم افراد بیشتری در سود حاصل از این ایده سهیم خواهند شد به‌اصطلاح کیک را بزرگ‌تر خواهیم کرد. چراکه سرمایه‌گذاران، مشتریان و به‌طورکلی افراد بیشتری در کشور از این سیستم بهره می‌برند.

نتیجه‌گیری: بسیاری از ایده‌های خاص و پرسود تنها با حل معضلات روزمره ساده افراد ایجاد می‌شوند. این تنها به‌دقت ما بستگی دارد و همچنین به کار انداختن کمی قوه عقل و تخیلمان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *