چگونه با افراد سرشناس ارتباطی ماندگار برقرار کنید؟ (۱)

امروزه اغلب افراد از عنصری به نام پارتی بازی در بازار، شرکتها، سازمانها و بالاخص ادارات و ارگانهای دولتی گله مندند و معتقدند این روش که تقریبا در ۱۰۰% مواقع راهگشای بسیار قدرتمندی برای افراد خاص است موجب نابرابری و بی عدالتی میشود. پارتی بازی در واقع، استفاده از افراد بانفوذ در سازمان مورد نظر است و در مقابل مجبور به پرداخت پول، سمت و یا رساندن منفعتی شخصی به همان فرد با نفوذی هستید که انجام کارتان و رسیدن به هدفتان به او بستگی دارد. این یک نوع ارتباط است که در انظار عمومی نامناسب و غیراخلاقی محسوب میشود اما بسیار شایع است و در بسیاری از موارد مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می گیرد بالاخص ادارات، سازمانها و اماکن دولتی.

 

نوع دیگری از ارتباط نیز وجود دارد که به شبکه سازی معروف است و مدرسین و اساتید آن را به صورت علم و مهارت کارگاهی درآورده اند و حتی کلاس، کارگاه و سمینارهایی را نیز در این رابطه تدوین کرده اند که در آنها به علاقه مندان به این مهارت روشهای ارتباط صحیح را می آموزند. مهارت شبکه سازی و پارتی بازی مثل دو لبه یک شمشیر هستند. درحالیکه بسیار شبیه همند باهم فرق دارند و نکات بسیار ریزی وجود دارد که آنها را از هم تشخیص دهید.

در شبکه سازی ارتباطی میان دو طرف شکل می گیرد که دارای منافع دو طرفه و مثبت است. بگذارید کمی بیشتر شرح دهیم.

فرض کنید شما جوانی پرتلاش و صاحب مهارت هستید اما برای وارد شدن به عرصه صنعت مورد نظرتان نیاز به حمایت یک فرد باتجربه و در عین حال سرشناس دارید. میان افرادی که میتوانند به عنوان حامی و کمک کننده برای شما قرار بگیرند جست و جو می کنید و از میان آنها یکی را انتخاب می کنید. دقت کنید که تا اینجای کار نه شما آن فرد سرشناس را میشناسید و نه او شما را میشناسد و هیچ فرد دیگری هم برای اتصال این رابطه وجود ندارد. بنابراین اکنون هدف شما تعریف شده و مشخص است. اینکه شما می خواهید با آن فرد سرشناس ارتباط برقرار کنید تا از حمایت او در جهت پیشبرد اهدافتان کمک بگیرید و در مقابل منافع او را نیز تأمین کنید. نکته ای درباره تأمین منافع وجود دارد و آن این است که در شبکه سازی تأمین منافع دو طرف به شکلی صورت می پذیرد که علاوه بر اینکه دو طرف سود می گیرند بسیاری از افراد دیگر، مردم و حتی جامعه نیز در این ارتباطات منتفع خواهند شد زیرا این نوع همکاریها غالباً در راستای اهدافی شکل می گیرد که خیر عمومی در آن است و یا افرادی سالم و اندیشمند در دو طرف رابطه قرار خواهند گرفت.

پس از روشن شدن هدف، نوبت به شناخت مخاطب میرسد. در این مرحله با استفاده ابزارهای شناخت مخاطب به بررسی دقیق و یافتن نشانه هایی بپردازید که بتواند موجب اتصال شما و طرف مقابل شود. این ابزارها می تواند کانالها و شبکه هایی باشد که مخاطب در آن فعالیت دارد و روزمره گی هایش را در آن سپری میکند. برای مثال سایت، شبکه های اجتماعی، شماره تلفن همراه و یا دفتر کار، ایمیل، آدرس محل کار و مواردی مشابه.

شما می توانید با تحلیل و بررسی این منابع اطلاعاتی به علاقه مندیها، ویژگیها و حساسیتهای مخاطب دست یابید و پس از آن با استفاده از بهترین راهکار جهت ارتباط با وی اقدام نمایید.

مرحله بعدی بررسی دقیق ویژگیها، مهارتها و خصایص خودتان است. یعنی دقیقا ً باید چیزی را در خود بیابید که با علاقه مندیهای شخصیت مورد نظرتان تطبیق داشته باشد طوریکه بتواند در یک راستا قرار بگیرد و در صورت برقراری ارتباط برای او جلب توجه کند.

سعی کنید ویژگی ای را در خود انتخاب کنید که برای شخصیت مورد نظرتان جلب توجه کند برای این کار باید به آخرین پستها و علاقه مندیهای منتشرشده از طرف ایشان توجه کنید و یا به کارهای نیمه تمام و پروژه های رهاشده او تمرکز کنید و سعی کنید کمکی برای انجام کارهای نیمه تمامش باشید.

یادتان باشد در این نوع ارتباطات باید کاملاً صادق و شفاف باشید و از منفعت طلبی و سودجویی دوری کنید.

نکاتی که تا الان مطرح شد راهکارهای اولیه و اساسی در برقراری ارتباط با اشخاص سرشناس است اما به جرئت می گویم که مهمترین آنهاست.

در مقالات بعدی به ادامه نکات خواهم پرداخت. فعلاً شما روی این نکته کار کنید.

مقاله ۲ همین موضوع

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *