چگونه پخش مواد غذایی خودم را راه اندازی کنم؟

فعالیت در صنعت پخش مواد غذایی شور و هیجان خاصی دارد. به همین جهت اغلب شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد متقاضی راه اندازی یک پخش مستقل و فعالیت در این زمینه هستند.

چگونه پخش مواد غذایی خو را راه اندازی کنم؟
123foroosh.com

بسیاری از این افراد ویزیتورها، فروشندگان، انبارداران، کارمندان ساده و حتی سرپرستان و مدیران فروش در شرکتها و مجموعه های پخش بزرگ تر هستند که پس از کسب تجربه و دیدن خوب و بد بازار پا به عرصه می گذارند.

اما در این میان علاقه مندانی هم وجود دارند که گاهی با گذراندن دوره های آموزشی تئوری و عملی در شرکتها و کارگاههای خصوصی و یا بدون تجربه و صرفاً حسب علاقه وارد میدان می شوند. دسته اول با توجه به نکاتی که یاد می گیرند نسبت به دسته دوم خیلی کمتر دچار تزلزل می شوند و با چالش های کمتری مواجه می شوند.

در این مقاله می خواهم اطلاعات مختصر و مفیدی راجع به چگونگی راه اندازی یک پخش مواد غذایی بگویم بلکه افراد علاقه مند با اطلاعات بیشتری تصمیم گیری و اقدام نمایند.

قبل از هر چیز باید بدانید که صنعت پخش یک نام کلی است. برای مثال؛ پخش مواد غذایی با پخش محصولات آرایشی، بهداشتی متفاوت است. در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند که چون در حال راه اندازی یک شرکت پخش هستند می توانند هر نوع کالایی را توزیع نمایند. حتی در پخش مواد غذایی نوع محصولی که انتخاب می کنید شما را از شرکتهای پخش دیگر متمایز می کند. برای مثال؛ ممکن است شما محصولاتی را انتخاب کنید که نیاز به داشتن تجهیزاتی مثل سردخانه دارد مانند گوشت، ماهی، ذرت مکزیکی، پنیر پیتزا و … یا ممکن است محصولاتی را انتخاب کنید که نیاز به سردخانه نداشته باشد و تنها یک انبار یا سرپناه بدون نم و رطوبت کافی باشد محصولاتی مانند کنسروجات، نوشیدنی ها، بعضی از خشکبار و …

اگر بخواهم این نکته را در یک ضرب المثل بیان کنم می توانم بگویم با یک دست چند هندوانه بلند کردن است که نهایتاً منجر به افتادن و شکستن هندوانه ها میشود.

پس برای انتخاب محصول، باید خوب تحقیق و بررسی کنیم. این تحقیق می تواند از طریق افرادی که از قبل در این صنعت فعالیت داشته اند و حتی از مشتریان صورت پذیرد.

قدم بعدی بررسی هزینه های احتمالی و میزان بودجه ای است که برای سرمایه گذاری در نظر خواهید گرفت. سرمایه گذاری برای خرید محصولات، خرید ماشین و … و هزینه هایی مانند پرداخت هزینه برق، بنزین و … تمام این موارد را باید پیش از شروع کار بررسی نمایید. حتی میزان فروش خود را باید با توجه به بررسی هایی که از بازار به دست می آورید تخمین بزنید و میزان درآمد ماهانه خود را برآورد کنید.

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید برآورد بزرگی بازارتان است که با مشخص کردن مشتریان هدف و جمع آوری دقیق اطلاعات مشتریان بدست می آید. بهتر است بعد از جمع آوری اطلاعات آنها را دسته بندی کنید تا با توجه به دسته بندی میزان درآمد و فروش را تخمین بزنید. برای مثال چند عمده فروش در حال فعالیت هستند. هر کدام حدوداً چه میزان توانایی خرید دارند و …

قدم بعدی تعیین بازه زمانی است. یعنی جایی که متوجه شدید می توانید و می خواهید پخش مواد غذایی خود را راه اندازی کنید بهتر است مشخص کنید که در چه بازه زمانی می خواهید سیستم کسب و کارتان را راه اندازی و تجیزات را آماده کنید. چه زمانی می خواهید شروع به جذب نیرو، فروش، تبلیغات، آموزش نیروی کار و هر کاری که لازم است انجام دهید کنید.

پس از مشخص شدن بازه زمانی، برنامه تان طرح ریزی شده، دیگر باید به سراغ انجام برنامه بروید.

امیدوارم موفق باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *